materská škola pilier spoločnosti
BLOG

Materská škola ako nosný pilier našej spoločnosti

Táto veta je dosť podobná ako motto tejto stránky a má to pre mňa aj svoje opodstatnenie.

V školskom systéme je materská škola na úplnom začiatku. Je to spravidla prvé spoločenstvo, ktoré dieťa navštevuje.Je to miesto kde je po prvýkrát dlhšie bez svojich rodičov, miesto kde nadväzuje svoje prvé sociálne kontakty, miesto kde trávi značnú časť svojho dňa. 

Každý rodič nesie svoje dieťa po prvýkrát do materskej školy s veľkými obavami ako to ich potomok zvládne.  Niekto sa teší a nerobí mu problém zvyknúť si na nových ľudí a prostredie, avšak niektoré deti sa s tým vyrovnávajú ťažšie a je potrebné venovať tomu viac času.

V materskej škole sa ho chopia pani učiteľky. Preňho cudzie ženy, s ktorými ma odrazu tráviť toľko času. A práve učiteľky sú tie, ktoré vedú celý deň vášmu dieťaťu. Ony ho ovplyvňujú, obohacujú ho a v podstate sa dá povedať, že podľa toho na akú pani učiteľku natrafíte, tak sa bude vyvíjať celé pôsobenie vášho dieťaťa v materskej škole. Nevadí. To je len škôlka, poviete si. Omyl. 

V materskej škole získava dieťa prvotné vedomosti, základné informácie o svete, o matematike, o literatúre, o prírode, základy jazyka, hudobné či výtvarné zručnosti. To všetko dieťa získava hravou formou a rodič si často klamne myslí, že dieťa sa v materskej škole len hrá a preto nie je podstatné do akej materskej školy chodí a ak má učiteľky, veď hrať sa s deťmi vie takmer každý, však?:).

Áno dieťa sa hrá, ale dobrý učiteľ vaše dieťa práve pri tej dôležitej činnosti akou hra je aj učí. Dobrý učiteľ do tej hry vnesie toľko podnetov, že dieťa ani nevie ako a odrazu pozná znaky všetkých ročných období, dokáže charakterizovať domáce zvieratá či popísať harmonogram svojho dňa. Dobrý učiteľ v materskej škole totiž disponuje jednou základnou a najdôležitejšou kompetenciou a tou je hrová kompetencia.  

Základom hrovej kompetencie je dobrá motivácia a to je častokrát tým najväčším problémom. Zaujať dieťa a získať si jeho pozornosť na činnosť je niekedy skutočné umenie.Niektoré učiteľky sú skutočné odborníčky vo svojom odbore a motivácia dieťaťa im nerobí problém, edukačný proces vedú dokonalo, deti sa z vedomostí tešia, pretože sa im ich činnosti zdajú byť zaujímavé. Týmto si deti vytvárajú už v materskej škole pozitívny  vzťah k predmetom, ktoré budú mať na základnej škole ako je často-krát obávaná matematika, ale tiež vzťah k budúcej prírodovede, zemepisu, angličtine či pri pohybových atraktívnych hrách sa im už zdá byť aj telesná výchova ako sranda. 

Avšak NAOPAK dieťa, ktoré nemá také šťastie a má v materskej škole žiaľ pani učiteľku, ktorá je tam už len z dôvodu, že má pár rokov pred dôchodkom, ale posledných 10 rokov je zo školstva znechutená a čaká kedy jej odbije posledný rok alebo pani učiteľku, ktorá je síce mladá a milá, avšak na pedagogickú školu šla, lebo jej niekto poradil, že v škôlke je super, veď bude mať prázdniny, poprípade pani učiteľku, ktorá do materskej školy síce šla s dobrým úmyslom, ale jednoducho 20 detí na jednej kope nezvláda a je rada, že ako tak prežijú dopoludňajšiu zmenu a nie to, aby sa ešte aj čo to naučili.

Tak a tu nastane problém…

Deti majú slabú motiváciu, aktivity sa im nezdajú byť atraktívne, k budúcim predmetom si nevytvárajú vzťah. Ale je problém v učiteľke? V systéme? Vo vysokej škole, ktorá učiteľku na povolanie pripravuje slabo? Alebo je problém v rodičoch či deťoch?

Skutočným dôvodom je —> myslím si motivácia aj na strane učiteľa. Na to, aby bol učiteľ motivovaný vykonávať svoje povolanie skutočne profesionálne a najmä s radosťou a chuťou musí pracovať v dobrom kolektíve, v dobrých podmienkach a byť za to aj patrične ohodnotený.

Aby nemal pocit, že všetky aktivity, všetku tú snahu, ktorú do svojej roboty prináša častokrát na úkor svojej vlastnej rodiny a svojich finančných možností nie je pre okolie samozrejmosťou alebo výsmechom, ale že si to naša spoločnosť aj naozaj cení a týchto ľudí, ktorí svoj čas venujú vašim/našim deťom si váži.

Na to je však potrebné si zo strany rodičov, zriaďovateľov či štátu uvedomiť, že materská škola je pilier na ktorom sa má ďalej stavať a aj sa ďalej stavia. Ale ak je ten pilier slabý, tak aj ta stavba v ďalšom štúdiu nedrží dokonalo, rozpadáva sa a stavať poriadne a vysoko sa na ňom jednoducho nedá. Naopak ak je ten pilier stabilný, dá sa na ňom potom stavať bez obáv, všestranne a poriadne vysoko.  R.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *